Blogroll

Wednesday, December 12

Alhamdulillah untuk perkongsian hari ini =")

animnme86

Assalamualaikum,,,
dah lama rasanya tak mencoret...

kadang-kadang terfikir akan deactivated account je..
yeap will do..1 day...

Entri kali ni nak coret sedikit je apa yang didengarkan di radio IKIM
hari banyak sangat kerja..tiba-tiba kena settle kan K-base + feeling yang xbrapa nak sedap
balik kerja, solat dulu...terus ke kereta...
seperti biasa, radio IKIM jadi pilihan untuk menenangkan hati...

kat corong radio terdengar suara Ustazah Sahida...
bercerita tentang business. 
pada mulanya memang nak tukar siaran, tetapi tertarik dengan 
gaya percakapannya, input yang disampaikan
tak jadi tukar...
rasa lega...tenang...

beliau mengajar ber"business" cara Islam..
iya memamng benar 90% rezeki datang dari berniaga
tetapi biarlah kena caranya..
mostly yang MLM, dan apa2 perniagaan berantai (xigt la namanya) atasannya 
bukan Islam..
Jangan kita berniaga kerana hendak kaya atau hendak cepat duit dan ketepikan soal agama.
beliau ada menjalankan perniagaan jahitan,
beliau cakap...
"saya tidak kisah dan tidak mengharapkan berapa ramai yang datang,
saya percaya rezeki itu dari Allah...saya juga meminta agar sesiapa yang hendak datang belajar tu solat istikharah dulu..mohon petunjuk...adakah betul dia datang sebab mendapat petunjuk dari Allah...
saya bukanlah seorang berjaya, saya bersyukur kerana 
emak saya tidak mengajar untuk bekerja besar2 dan berada di atas.
cukup sekadar apa yang ada dan bersyukur atas nikmat dari Allah...
Alhamdulillah berkat doa emak, saya berjaya sekarang..itulah berkat doa seorang ibu untuk anaknya
saya memulakan dengan sesuatu yang kecil dan alhamdulillah sekarang ia membawa kejayaan kepada saya."

lebih kurang macam ni la ayat Ustazah tu...maksudnya disini kita kena bersyukur dengan apa jua yang diberikan. tidak semestinya tidak memiliki segulung Ijazah, kita akan berjaya dan sebaliknya.
kita kena percaya rezeki itu dari Allah....setiap yang berlaku ada hikmahnya...
doa restu emak tu penting untuk seorang anak...
jika emak kita xrestu atau xredha, kita tak dapat keredaan dari Allah...
(dgr kt ceramah, xigt sape)

Ustazah ada juga cakap
"kalau kita hendak berniaga biarlah dari usaha kita sendiri, bukan ambil dari orang lain, cth : MLM..
kita cipta sendiri, kita jual hasil tu...
kita ikhlas...insyaAllah...
sebagai contoh nak jual madu, kita cipta madu tersebut, guna idea kita sendiri...usaha sendiri...
sekiranya ada diantara orang Islam yang hendak berniaga saya boleh tolong, insyaAllah..."

maksud yang saya dapat untuk saya juga:
kalau kita hendak berjaya, kalau boleh kita usaha sendiri..contoh nak berniaga. kita cipta sendiri, 
buat sendiri.kita jual..niat perlulah ikhlas dan melakukan kerana Allah...

tu la diantara yang beliau bagitau...
rasa tenang...lega...
hilang penat bekerja hari ni..
hari ni mood agak terganggu sedikit...
lepas tu p short break, amik wudhuk..
untuk menenangkan hati...
masuk pejabat semula, kerja bertambah...
senyuman terukir di bibir..heehehe...
xpelaa..kerja kan....
insyaAllah dipermudahkan...
mudah-mudahan....
Amin

 Semoga kita semua dimurahkan rezeki dan dipermudahkan segala urusan
Amin Ya Rabb ='))

*Dr Muhaya ada berpesan , kita perdengarkanlah ceramah, lagu atau ayat al-Quran untuk muhasabah diri*


saya manusia biasa   dan sentiasa melakukan kesilapan,
ingin berkongsi input yang berguna
tq Ustazah atas info nya
semoga Ustazah dmurahkan rezeki
Amin

Wallhu'alam






Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment